Balíkovna ZDARMA od 999 Kč
0
0
Všechny články |

Možná jste právě začali užívat kolagen na pleť a pokládáte si otázku, jak dlouho bude trvat, než se pravidelné užívání projeví na vašem vzhledu. Kéž bychom vám mohli dát přímou odpověď. Bohužel to není tak jednoznačné. Každý reaguje na kolagen trochu jinak, takže pro některé lidi to může být mnohem dříve a jiní si musí na výsledky počkat. Může to také záviset na konkrétním problému, který se řeší apod.

Jak dlouho trvá, než začne kolagen fungovat?

Kolagen v přirozeném stavu může našemu tělu ztížit jeho trávení a vstřebávání. Proto je důležité jej užívat v hydrolyzované formě. Hydrolyzovaný kolagen (kolagenní peptidy) jsou menší, rozbité kousky kolagenu, které usnadňují tělu vstřebání do organismu a lepší využití. Je také možné jej tepelně upravovat. To znamená, že lze  bezpečně přidávat kolagenový prášek do horkých nápojů, vaření nebo pečení, aniž byste riskovali zničení bílkovin. Jakmile užijete kolagenové peptidy, vaše tělo začne pracovat na dalším rozkladu kolagenu. Dělá to proto, aby mohlo využít každou jednotlivou aminokyselinu, která tvoří kolagen. Když jej tělo rozloží,může jej absorbovat a použít.

Kolagenní peptidy jsou absorbovány gastrointestinálním traktem (neboli vaším střevem). Když se kolagen vstřebá, tělo pak využije aminokyseliny. Ty se používají pro mnoho různých důvodů v lidském těle. Mohou být použity k růstu svalů, k podpoře hojení ran, nebo dokonce k omlazení pokožky. To je důvodem, proč lze kolagen použít pro tolik různých zdravotních nebo estetických účelů.

Absorpce kolagenu je komplexní téma. Vaše tělo v podstatě pracuje na tom, aby rozložilo kolagen na co nejmenší kousky, které tak snáze vstřebá a následně využije.

Nyní k palčivé otázce. Jak dlouho trvá, než kolagenové doplňky začnou učinkovat?

Záleží na konkrétním případu. Výsledky studií se liší v závislosti na problému, na který se zaměřujeme. Například studie zkoumající účinky kolagenu tvrdí, že pozitivní vliv na pokožku pocítíte za 4 až 12 týdnů. Pro srovnání, studie zkoumající kolagen na zdraví kloubů mohou uvádí mnohem delší dobu, a to až jeden rok.

Jedním z nejlepších způsobů, jak lépe porozumět tomu, jak dlouho trvá, než kolagenové doplňky účinkují, je podívat se na metaanalýzy. Metaanalýza je typ statistické analýzy, která kombinuje výsledky mnoha různých studií. Díky tomu je velmi snadné porovnávat dobu trvání studií a snadno zjistit, jak dlouho by měl člověk kolagen užívat, než se dostaví výsledky.

Metaanalýza porovnávala důkazy ze 14 různých studií o vlivu kolagenu na pokožku. Jedna z těchto studií ukázala, že kolagen může prospívat pleti již po 4 týdnech! Většina studií však viděla přínosy pro pokožku po 8 až 24 týdnech doplňování kolagenu.

Další metaanalýza se zabývala vlivem suplementace kolagenem na symptomy osteoartrózy. Bylo v ní zahrnuto 5 různých studií. Účastníci užívali kolagenový doplněk po dobu 10 až 48 týdnů. Na konci studií hlásili zlepšení symptomů artritidy.

Neexistuje tedy jednoduchá odpověď, pokud jde o určení, jak dlouho bude trvat, než uvidíte nebo pocítíte výhody kolagenového doplňku. Důležitou součástí těchto studií je, že účastníci užívali kolagen každý den.

Faktory ovlivňující výsledný efekt

Věk

S přibývajícím věkem produkce kolagenu v našem těle klesá. To se děje nejčastěji kolem 25. roku života. Častým vizuálním znakem stárnutí a úbytku kolagenu jsou vrásky a povadlá pleť. Studie ukazují, že změny kolagenu závislé na věku byly nejvýznamnější pro kolagen typu I. Jak lidé stárli, měli větší pokles kolagenu typu I, který je často spojován se zdravím kůže, vlasů a nehtů.To znamená, že někdo, kdo je starší, může vidět účinek kolagenu rychleji než někdo, kdo je mladší. Protože mají například nižší hladinu kolagenu v kůži, i trocha kolagenu by změnila.

Pohlaví

Věděli jste, že muži a ženy mají rozdíly v produkci kolagenu? Hormonální stav může ovlivnit remodelaci kolagenu . Ve skutečnosti má produkce kolagenu a tloušťka kůže tendenci klesat u mužů počínaje přibližně ve věku 20 let. Dá se s jistotou říci, že existuje mnoho výhod kolagenových doplňků pro muže. Ženy mají tendenci mít relativně konzistentní produkci kolagenu ve srovnání s muži. Produkce kolagenu s věkem klesá, ale k velkému poklesu produkce kolagenu často dochází kolem menopauzy.

Ideální denní dávka

Studie ukázala, že konzumace 2,5 až 10 gramů kolagenu denně je optimální množství k dosažení kýženého efektu. Je důležité si uvědomit, že užívání více než 10 g kolagenu denně může způsobit zažívací potíže, pokud nejste zvyklí užívat kolagenový doplněk. Naopak užívání příliš malého množství kolagenu (méně než 2,5 g denně) může také zpomalit vaši cestu k výsledkům.

Stravování a životní styl

Stravovací návyky jsou dalším faktorem, který by mohl ovlivnit, jak dlouho trvá, než se projeví přínosy doplňování kolagenu. Konzumace potravin, které podporují produkci kolagenu, může podpořit zvýšení produkce kolagenu. Mezi několik příkladů patří např. libové maso, vejce, vitamín C a měď. Užívání kolagenu by vždy mělo jít ruku v ruce s užíváním vitamínu C.

Faktory životního stylu mohou také ovlivnit účinky kolagenu. Všichni víme, jak je důležité chránit naši pokožku před sluncem. Být na slunci celé hodiny bez sluneční ochrany může poškodit naši pokožku. To platí i pro další faktory životního stylu. Užívání tabáku, významné poškození kloubů a nadměrný příjem cukru jsou faktory životního stylu, které urychlují ztrátu kolagenu. Zatímco kolagenový doplněk může být schopen pomoci s touto ztrátou, některé z těchto důsledků životního stylu jsou mnohem významnější a způsobují větší škody, na které mnohdy kolagenové doplňky nemusí stačit. 

Pravidelnost užívání

Výsledný efekt může to záviset na různých faktorech. Při užívání kolagenového doplňku je skutečně důležitá pravidelnost na denní bázi. Nemůžete očekávat, že uvidíte nebo pocítíte výhody kolagenu, pokud jej budete užívat pouze jednou týdně! Pravidelnost je klíčová!

 

Reference:

  1. Choi, FD, Sung, CT, Juhasz, MLW, & Mesinkovsk, NA (2019). Orální suplementace kolagenem: Systematický přehled dermatologických aplikací. Journal of Drugs in Dermatology: JDD , 18 (1), 9–16.
  2. García-Coronado, JM, Martínez-Olvera, L., Elizondo-Omaña, RE, Acosta-Olivo, CA, Vilchez-Cavazos, F., Simental-Mendía, LE, & Simental-Mendía, M. (2019). Účinek doplňování kolagenu na symptomy osteoartrózy: Metaanalýza randomizovaných placebem kontrolovaných studií. Mezinárodní ortopedie , 43 (3), 531–538.
  3. Kehlet, SN, Willumsen, N., Armbrecht, G., Dietzel, R., Brix, S., Henriksen, K., & Karsdal, MA (2018). Věkem podmíněná přeměna kolagenu intersticiální matrix a bazální membrány: Důsledky přestavby extracelulární matrix závislé na věku a pohlaví. PLoS ONE , 13 (3), e0194458.
  4. Paul, C., Leser, S., & Oesser, S. (2019). Do stravy lze začlenit významné množství funkčních kolagenových peptidů při zachování nepostradatelné aminokyselinové rovnováhy. Živiny , 11 (5), 1079.
  5. Rahrovan, S., Fanian, F., Mehryan, P., Humbert, P., & Firooz, A. (2018). Mužská versus ženská pleť: Co by měli vědět dermatologové a kosmetičky. International Journal of Women's Dermatology , 4 (3), 122–130.
 
Filtrování
Aplikovat filtry
 
Váš nákup

Váš nákupní košík je prázdný.

Vyberte si produkty z našeho katalogu a dokončete objednávku.

< Zpět do e-shopu
Vyprázdnit košík
Už se známe? Stačí se přihlásit!

Ještě nemáte účet? Registrujte se...

Zapomenuté heslo?
Zapomenuté heslo? Nevadí...

Vzpomněli jste si?
Ještě nemáte účet? Registrujte se...

Obnovit heslo
Registrujte se a získejte řadu výhod!

Už u nás máte účet?

Registrovat se

Registrací souhlasíte s obchodními podmínkami a se zpracováním osobních údajů.

Skvělé!
Už jen poslední krok...

Vaše registrace byla úspěšně odeslána a nyní ji už zbývá pouze potvrdit odkazem, který jsme Vám právě zaslali na uvedený e-mail.

Zavřít

ps: Pokud e-mail nedorazí, zkontrolujte nevyžádanou poštu (spam) či hromadnou poštu (newsletter). Pokud ani pak e-mail nenajdete, neváhejte nás kontaktovat a společně problém vyřešíme.