Balíkovna ZDARMA od 999 Kč
0
0
Všechny články |

Kolagen je bohatý protein, který je součástí mnoha strukturálních a pojivových tkání v lidském těle. Je také izolován z různých živočišných zdrojů a zpracován na doplňky stravy, které se užívají k vyrovnání ztráty kolagenu související s věkem. Denně tedy získáváme určité množství kolagenu z potravy. V tomto článku se budeme zabývat tím, jaké množství je vhodné denně přijmout.

Dávkování kolagenu. Jaké množství je třeba užívat?

Kolagen je jedním z primárních proteinů v lidském těle. Obsahuje aminokyselinové řetězce a je důležitou součástí strukturálních složek a pojivových tkání, jako je kůže, šlachy, svaly, vazy a krevní cévy. Také pomáhá se srážením krve, hojením ran a ochraňuje nervový systém.

Některá jídla, např. kostní vývar, červené i bílé maso, luštěniny a vejce, obsahují buď kolagen, nebo pomáhají organismu s jeho vlastní tvorbou díky esenciálním aminokyselinám a dalším živinám, které jsou k tomu potřebné.

Projevy úbytku kolagenu

S přibývajícími roky ztrácí lidské tělo schopnost vlastní tvorby kolagenu. Tento fakt začíná být více zřetelný po 40. roce života, kdy již ochabuje pokožka a tvoří se vrásky. Úbytek kolagenu rovněž ovlivňují další faktory, jako je strava, pravidelné kouření, konzumace alkoholu a dlouhodobý pobyt na slunci. Když kolagenu ubývá, pokožka ztrácí elasticitu a začíná stárnout. To se projevuje také na síle pohybového aparátu.

Benefity pravidelného užívání doplňků stravy s kolagenem:

  • zachování zdravé pokožky,

  • urychlení hojení ran,

  • zpomalení stárnutí,

  • výživa kloubů a svalů,

  • prevence úbytku kostní hmoty,

  • zlepšení svalové hmoty,

  • zdraví vlasů a nehtů.

Dostupné druhy kolagenu

Doposud bylo identifikováno 28 typů kolagenu. V lidském těle se nejčastěji objevují typy kolagenu I, II, III, IV. Předpokládá se, že různé typy kolagenu slouží jedinečným účelům. Například starší výzkum zjistil, že typy I a III se vyskytují společně v orgánech a kůži, zatímco typ II se obvykle vyskytuje v kloubech a chrupavkách. Na zlepšení pleti se užívá typ I, protože je pro lidské tělo nejlépe vstřebatelný.


Typy výživových doplňků s kolagenem:

  • Hydrolyzovaný kolagen (hydrolyzát kolagenu): Tento typ pochází z hovězího dobytka , mořských plodů , drůbeže (často kuřecích nebo vaječných skořápek), prasat a dalších živočišných zdrojů. Je rozdělen na menší a snadněji vstřebatelné peptidové částice.

  • Nedenaturovaný kolagen: Jedná se o surový kolagen získaný z kuřecí chrupavky.

  • Želatina: Vařený kolagen, obvykle získaný ze zvířecích zdrojů.

Typ, který se používá v konkrétním doplňku, může ovlivnit jeho formu a pokyny k dávkování.

Nejběžnějším typem v doplňcích stravy bývá hydrolyzovaný kolagen.

Správné dávkování

V současné době zdravotní úřady neposkytly žádné oficiální pokyny týkající se množství kolagenu, které je třeba denně užít. Konkrétní denní dávka  tedy závisí na tom, jakou formu doplňku užíváte a proč.

Hydrolyzovaný kolagen

Je jednou z nejběžnějších forem používaných v doplňcích, protože se vstřebává snadněji než jiné typy. Často se prodává ve formě tobolek nebo prášku, který si lze přidat do teplých a studených nápojů, polévek, a dokonce i do pečiva nebo jiných potravin

Klinické studie ukazují, že užívání 2,5–15 gramů hydrolyzovaných kolagenových peptidů je bezpečné a účinné. Menší denní dávka nad 2,5 g doplňku může vylepšit zdraví a hydrataci pokožky. Zvýšení této dávky na 5 gramů denně ukázalo potenciál ke zlepšení kostní hustoty a úbytku vrásek. Velká denní dávka kolem 15 gramů kolagenu se většinou používá ke zlepšení svalové hmoty a složení těla.

Doporučené dávkování od výrobce

Většina doplňků kolagenu má doporučenou denní dávku vytištěnou na obalu.

Balení práškového kolagenu se často doporučuje užívat 1–2 odměrky (nebo lžíce) denně, zatímco pilulka nebo želatinový doplněk se užívá po 1–2 kusech.

V závislosti na konkrétních doplňcích se tyto dávky mohou významně lišit v obsahu kolagenu, proto si v informačním letáku přečtěte podrobné informace o dávkování.

Lze se kolagenem předávkovat?

Kolagen je obecně považován za bezpečný a netoxický denní doplněk pro zdravé jedince a většina lidí nebude mít nežádoucí vedlejší účinky.

Někteří lidé přesto hlásili příznaky, jako je nepříjemná chuť nebo jiné žaludeční potíže.

Proto je nejlepší se poradit se svým lékařem, pokud plánujete užívat více než doporučené dávkování těchto doplňků.

 
Filtrování
Aplikovat filtry
 
Váš nákup

Váš nákupní košík je prázdný.

Vyberte si produkty z našeho katalogu a dokončete objednávku.

< Zpět do e-shopu
Vyprázdnit košík
Už se známe? Stačí se přihlásit!

Ještě nemáte účet? Registrujte se...

Zapomenuté heslo?
Zapomenuté heslo? Nevadí...

Vzpomněli jste si?
Ještě nemáte účet? Registrujte se...

Obnovit heslo
Registrujte se a získejte řadu výhod!

Už u nás máte účet?

Registrovat se

Registrací souhlasíte s obchodními podmínkami a se zpracováním osobních údajů.

Skvělé!
Už jen poslední krok...

Vaše registrace byla úspěšně odeslána a nyní ji už zbývá pouze potvrdit odkazem, který jsme Vám právě zaslali na uvedený e-mail.

Zavřít

ps: Pokud e-mail nedorazí, zkontrolujte nevyžádanou poštu (spam) či hromadnou poštu (newsletter). Pokud ani pak e-mail nenajdete, neváhejte nás kontaktovat a společně problém vyřešíme.